Andrea Cartriers Lagnefors porträttbild

Helj presenterar: Andrea Cartriers Lagnefors

Andrea var Heljs allra första medarbetare, en arbetsrättsjurist med bred erfarenhet från arbetsmarknadens samtliga sektorer. Efter att ha jobbat på svenska myndigheter har hon också arbetat i byråvärlden där hon har företrätt såväl arbetstagare som arbetsgivare. Här berättar hon mer om sin bakgrund, sina drivkrafter och vad hon ser för potential för Heljs verksamhet. 

Hur kommer det sig att du började jobba för Helj? 

Som jurist har man ofta begränsade möjligheter att erbjuda mer än strikt rättslig rådgivning eller att företräda sin klient inom eller utom rätta. Jag kände att jag saknade möjligheten att gå utöver det rent juridiska, sådant som jurist- och advokatbyråer nästan aldrig vill eller kan ge. Det är frågor som långsiktiga strategier för medarbetare eller organisatoriska beslut, arbetsgivares varumärke, relationer till fackliga parter etc. Heljs fokus på att erbjuda sådana helhetslösningar för arbetsgivare, tillsammans med Tobias kompetens och erfarenhet inom partsvärlden, gjorde att Helj kändes som det självklara valet för mig.   

Varför valde du att jobba med arbetsrätt? 

Det var nog ”kärlek vid första ögonkastet” för min del. Jag har alltid haft ett intresse för att lösa problem och hjälpa människor, och arbetsrätten tillåter mig att göra båda delarna. För ett företag spelar arbetsrättsliga frågor en avgörande roll i verksamheten och i slutändan även för dess överlevnad. En genomtänkt arbetsgivarpolitik och goda fackliga relationer är ofta nyckeln till framgång. Dessutom är det är ett riktigt roligt rättsområde! 

En genomtänkt arbetsgivarpolitik och goda fackliga relationer är ofta nyckeln till framgång.

Vad skulle du säga är dina styrkor? 

Förmodligen min envishet, som vissa skulle kalla för vinnarskalle. Den motiverar mig till att alltid vara förberedd för alla möjliga händelser så att jag aldrig ska känna att ”jag hade kunnat göra bättre”. Därutöver lägger jag tid och energi på att bygga starka relationer med våra kunder, med ledorden att vara tillgänglig och lyhörd för deras behov för att kunna erbjuda skräddarsydda lösningar. 

Vilka typer av arbetsrättsliga utmaningar har du märkt av att arbetsgivare ofta ställs inför i sin verksamhet?  

Ofta ser man ett behov av att göra en men vet inte i vilken ände man ska börja, eller vad som är juridiskt möjligt och samtidigt klokt för verksamheten. När det gäller individärenden är det vanligt att undvika de svåra samtalen eller andra åtgärder vid problem eller konflikter med anställda. Det leder ofta till en eskalering där det känns ohållbart att ha medarbetaren kvar, samtidigt som arbetsgivaren inte har uppfyllt sina skyldigheter för att en eventuell uppsägning ska ha sakliga skäl. Jag och mina kollegor har gott om erfarenheter, tips och strategier att dela med oss av i de situationerna. 

Finns det fördelar för arbetsgivare att ta in stöd i arbetsrättsliga frågor? 

Ja, absolut. De flesta arbetsgivare agerar inte med illvilja, utan går snarare fel på grund av bristande kunskap inom vissa områden. Att ta in expertis i ett tidigt skede leder till mer effektiva resultat och minimerar riskerna för verksamheten. Det är mer kostnadseffektivt att förebygga problemen än att hantera dem i efterhand.