Arbetsmiljö och hälsa

Helj säkerställer att er arbetsmiljö uppfyller lagkrav, och skapar goda förutsättningar för era medarbetares välmående och prestation. Vi ser till att insatser och åtgärder anpassas till era förutsättningar och behov.

Med lång erfarenhet av att genomföra både stora och små förändringar i organisationers arbetsmiljö- och hälsoarbete hjälper vi er att integrera detta arbete som en naturlig del av verksamheten.

Arbetsgivarens ansvar över arbetsmiljön

För en arbetsgivare som först stiftar bekantskap med arbetsmiljöregelverket kan kraven kännas överväldigande. Att få en helhetsbild av arbetsmiljöarbetet kan vara utmanande, även om SAM-föreskrifterna anger att det systematiska arbetsmiljöarbetet ska vara en naturlig del av verksamheten. 

En arbetsgivare med ett strukturerat arbetsmiljö- och hälsoarbete skapar däremot goda förutsättningar för medarbetarna att prestera utan att riskera skador eller sjukdom till följd av arbetet. Det kan handla om att skapa en tydlig uppgiftsfördelning för organisationen eller genomföra utbildningsinsatser för att säkerställa att all nödvändig kunskap finns på plats hos arbetsgivaren. Det kan även handla om att skapa eller utveckla arbetsmiljöpolicies, stärka den sociala och organisatoriska arbetsmiljön enligt OSA-föreskrifterna eller att utveckla rutiner och riktlinjer för riskbedömningar. 

Genom ett systematiskt arbetsmiljö-och hälsoarbete och en väl förankrad hälsostrategi stärker ni ert arbetsgivarvarumärke.

Helj kan stödja er i alla aspekter av arbetet, från korta punktinsatser till interimsuppdrag som arbetsmiljöstrateg.

Vid ohälsa, sjukfrånvaro, rehabilitering och arbetsanpassning 

Ett fungerande arbetsmiljöarbete ska förebygga risker som kan leda till ohälsa eller olycksfall. Men även i en välfungerande arbetsmiljö kan sjukfrånvaro och behov av anpassning eller rehabilitering uppstå. Vi hjälper er att analysera sjukfrånvaron och dess orsaker, samt att skapa rutiner för hur anpassning och rehabilitering ska genomföras i praktiken.

Vi kan även bistå med att utreda händelser eller incidenter, exempelvis vid misstanke om kränkande särbehandling, och föreslå åtgärder för att hantera situationen samt förebygga att liknande händelser inträffar i framtiden. 

Hantering av risk- och missbruk 

Många arbetsgivare funderar på hur de ska förhålla sig till riskbruk och missbruk av alkohol och droger. Helj kan hjälpa er att formulera en ståndpunkt, oavsett om ni överväger nolltolerans eller andra metoder, och vi stöttar er i att implementera riktlinjer, rutiner och utbildningar som upprätthåller en säker arbetsplats. 

Samverkan i arbetsmiljöarbetet 

Samverkan är en bärande del i organisationens arbetsmiljöarbete. Enligt arbetsmiljölagen ska arbetsgivare och arbetstagare arbeta tillsammans för att skapa en trygg arbetsmiljö, där skyddsombud agerar som medarbetarnas representant. 

Helj kan bistå med utbildningar för chefer och skyddsombud samt hjälpa till att skapa effektiva skyddskommittéer och samverkansstrukturer som stärker dialogen och arbetsmiljöarbetet. 

Utbildningar

Vi erbjuder också skräddarsydda utbildningar för chefer och medarbetare, vilket säkerställer att alla vet hur de kan förebygga ohälsa och olycksfall. För att organisationens arbetsmiljöarbete ska fungera optimalt och bidra till verksamhetens framgång behöver alla i organisationen rätt kunskap.

Våra utbildningsinsatser ger insikt i hur en god arbetsmiljö skapas och klargör allas roller i arbetsmiljöarbetet, vilket stärker organisationens förmåga att nå sina mål. 

Är ni intresserade av att veta mer och vill utforska hur vi kan anpassa våra tjänster för just era arbetsmiljöbehov och förutsättningar? Kontakta oss redan idag!