Kvinna i orange tröja ler och läser en tidning

Förhandlingar

Helj hanterar personalärenden; från förebyggande åtgärder till konstruktiva lösningar genom uppsägningar, avsked och individuella uppgörelser. I samverkan, överläggningar, förhandlingar och domstolstvister företräder vi er hela vägen. Vi hjälper er tillgodose verksamhetens behov och samtidigt ta ansvar för relationen till medarbetare och motparter.

Åtgärder under anställningens gång

Situationer kan uppstå där varje rekrytering eller samarbete i det nya teamet på en avdelning inte alltid blir så framgångsrikt som förväntat. Ibland kan det även föreligga svårigheter med en medarbetare som, av olika anledningar, skapar konflikter eller uppvisar misskötsamhet i övrigt. Men trots det får ni som arbetsgivare nästan aldrig direkt säga upp en medarbetare som gjort sig skyldig till misskötsamhet.

Det åligger arbetsgivaren att tydligt kommunicera de gällande reglerna på arbetsplatsen och specifikt identifiera vilket beteende som inte accepteras. Det bör även finnas tydliga regler och policies på arbetsplatsen, som de anställda sedan har att förhålla sig till.

I regel måste arbetsgivaren vidta mindre ingripande åtgärder mot en medarbetare innan en uppsägning kan anses ha sakliga skäl. Därför är det av stor vikt att arbetsgivaren agerar vid eventuell misskötsamhet eller bristande prestation och dokumenterar dessa åtgärder. Det kan vara i form av en erinran, en handlingsplan, en omplacering eller på annat sätt.

Vi kan stödja er i enskilda ärenden, vare sig det handlar om en arbetsrättslig bedömning, utformning av handlingsplaner, utfärdande av erinran, genomförande av omplaceringsutredningar eller förhandlingar med eventuella fackliga företrädare. Vi kan även erbjuda stöd vid ärenden relaterade till bruk och missbruk av alkohol och droger, rehabilitering och långvarig sjukdom

Kontakta oss för att diskutera ett enskilt uppdrag eller formerna för ett samarbetsavtal där vi kontinuerligt finns tillgängliga för stöd och rådgivning. Vi kan även hjälpa er att skapa interna rutiner och processer för att effektivt hantera framtida utmaningar och ärenden.

Uppsägning, avsked eller utköp?

När en arbetsgivare överväger att avsluta en anställning på grund av personliga skäl, finns det tre huvudsakliga sätt att genomföra detta: uppsägning på grund av personliga skäl, avsked eller en individuell överenskommelse om anställningens upphörande.

Vid uppsägning och avsked är det avgörande att arbetsgivaren följer de nödvändiga regelverken och tar hänsyn till samtliga faktorer för att säkerställa en korrekt process. Annars riskerar man som arbetsgivare att bli skadeståndsskyldig och dessutom potentiellt negativt påverka relationen även till de andra anställda och samt de berörda fackförbunden.

Om ni är osäkra på vilket av dessa alternativ som kan vara mest lämpligt för er situation, tveka inte att kontakta oss för en bedömning och ett samtal om hur vi bäst kan samarbeta i frågan. Vi har den arbetsrättsliga kompetensen att agera som er långsiktiga samarbetspartner och kan stödja er genom hela processen med professionell rådgivning och juridisk expertis.