Två händer skriver på en post-it lapp

Individuella överenskommelser

En arbetsgivare och arbetstagare har alltid möjlighet att ingå en individuell överenskommelse om att arbetstagarens anställning ska upphöra. En sådan överenskommelse ska vara frivillig och kan träffas när som helst under anställningens gång. Det kan exempelvis bli aktuellt vid övertalighet i samband med arbetsbrist eller som en lösning på tvister med den anställde. Det är inte heller ovanligt att frågan tas upp av den anställde eller dennes juridiska ombud under en pågående överläggning om ett tilltänkt avsked eller en uppsägning.

Innehållet i överenskommelsen

En individuell överenskommelse kallas ibland för ”utköp”, eftersom den anställde oftast erhåller ekonomisk kompensation i utbyte mot att anställningen avslutas under andra villkor än de som följer av Lagen om anställningsskydd (LAS). Det kan vara i form av förlängd uppsägningstid där arbetstagaren kan vara arbetsbefriad. Det kan också vara i form avgångsvederlag, vilket utgör en klumpsumma som betalas ut till arbetstagaren i samband med att anställningen upphör. En arbetsgivare och arbetstagare kan också nå en överenskommelse utan att ekonomisk kompensation utgår. Det kan vara aktivt för arbetstagaren eftersom denne inte behöver ha ett avsked med sig i bagaget som arbetssökande.

Varje överenskommelse är en förhandlingsfråga utan på förhand bestämda ramar. För att nå en acceptabel överenskommelse för båda parter krävs en noggrann bedömning i det enskilda fallet utifrån ett flertal omständigheter, samt skicklig förhandlingsteknik.

I stort sett råder avtalsfrihet vad gäller avtalets innehåll. För att reglera parternas relation på ett tillfredsställande sätt ska överenskommelser av detta slag vara skriftliga. Det finns flera aspekter för er som arbetsgivare att beakta och där formuleringen måste vara tydlig. Oklarheter eller felaktigheter i sådana överenskommelser kan leda till oväntade krav eller konsekvenser i framtiden.

Tillvägagångssätt

Vi kan hjälpa er med era behov av att ta fram och ingå överenskommelser om anställnings upphörande. Det kan exempelvis vara inledandet av en konstruktiv dialog med den anställda, eller att utvärdera möjliga strategier som ni kan välja i ett enskilt ärende. En arbetsgivare som tar professionellt stöd minimerar risken för obehagliga överraskningar efter det att överenskommelsen har undertecknats och ska efterlevas. Genom ett samarbete med oss kan ni även säkerställa att ni har de nödvändiga rutinerna och mallarna på plats för att hantera liknande situationer i framtiden.

En arbetsgivare som tar professionellt stöd minimerar risken för obehagliga överraskningar efter det att överenskommelsen har undertecknats och ska efterlevas.

Låt oss få guida er genom processen och säkerställa en smidig och fördelaktig lösning. Kontakta oss redan idag!